I'm so fuckin' happy

Fredag. Fredag. Fredag. Den absolut bästa dagen. Inte bara för att
man känner sig riktigt ledig på eftermiddagen. Utan för att alla har
fredagskänslan i sig, alla är lite gladare än andra dagar. En bra
stämning på jobbet. Hemma. Överallt.

Idag fick jag dessutom bevittna något som gjorde mig imponerad,
fundersam och skamsen.

Jag och två kollegor åkte till ett kondis för att köpa oss en varsin
smörgås till frukost. På väg tillbaka såg vi en man sitta/ligga i snödrivan
intill vägen. Vi misstänkte att han var full men han kunde ju vara sjuk
eller så kunde han kanske ha halkat omkull.
Kollegan uppmanade den andra kollegan  att stanna bilen, sedan gick
han ut och hjälpte mannen upp på benen. Jag och kollegan som satt
kvar i bilen och väntade, konstaterade rätt snart att mannen var rejält
överförfriskad. Men vår kära kollega hjälpte mannen upp i sin lägen-
het på andra våningen. Jag blev imponerad av kollegans insats. Hur
snabbt och självklart han hoppade ut ur bilen och hjälpte en annan
människa. Jag har funderat på det där hela dagen. Skamsen över att
jag såg det hela som ett hjältedåd!? Det är ju att inte hjälpa till som
skulle vara obegripligt, eller hur? Mannen i drivan var med stor sannolik-
het en alkoholist. Med tanke på att klockan var 08.30 och att han var i det
skick som han var. Men varför skulle det vara ett hjältedåd?
Hade det varit lika självklart för dig att hjälpa till? Det borde ju vara
självklart för alla, men jag är ganska säker på att många bilar hade
passerat mannen innan vi kom. Det är också lätt att säga att man skulle
hjälpa till, men en annan sak att göra det. Det tål att tänkas på.
Kollegan växte åtminstone i mina ögon och själv krympte jag massor.


Idag hade jag bara ett stressmoment. Bilen skulle besiktas kl.14.40
och jag visste att det skulle bli ombesiktning. Inte roligt. Jag har
försökt att få en ny tid för att hinna titta på och åtgärda de fel som
är. Men någon senare tid visade sig vara helt omöjligt att få. Jag var
övertygad om att det var en spindelled eller möjligen en styrled som 
var slut. Jag var tvungen att besikta idag ändå, annars hade jag fått
körförbud vilket inte var ett alternativ för mig. Så gissa om jag blev
glad när bilen blev godkänd. Fy satan så skönt.
Det är förmodligen en stötdämpare som är dålig, men det får jag ta
itu med senare. När det blir lite varmare ute.
Nu ska jag fredagsmysa.





Kommentarer
Postat av: mamsen

mys på.....ha det gott i stugan, kram

2011-02-18 @ 19:52:39
Postat av: Linda

Och vem ska du fredagsmysa med, mån tro...? Hojta till om det är något jag kan hjälpa dig med. Puss

2011-02-18 @ 20:01:09
Postat av: Sussie

Jag får nog vara lika skamsen som du, jag hade INTE gjort som din kollega. Fast jag tycker också att han gjorde något väldigt fint. Jag hade nog däremot ringt till polisen, och hoppats att de hade tagit hand om honom...

Tyvärr tycker jag nog fortfarande att alkoholister är lite "skrämmande och äckliga". Men jag skäms lite för att jag tycker så, och har mer och mer försökt pränta in i min hjärna, att de faktiskt också en gång har varit små söta bebisar. Men tyvärr har det ju gått snett någonstans för de krakarna... (sen tycker jag väl inte synd om alla heller, det finns ju en del undantag)

Kram brorsan, och grattis till besiktningen

2011-02-18 @ 22:08:33

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0