Är alla medel tillåtna?

Vad är det egentligen för regler inom flugfiske?
Är endast naturmaterial "tillåtet"?
Ja, det är många funderingar när man börjar flugfiska och det skulle
vara roligt att höra vad andra tycker.
Ta tex. spoon flies, är det okej att fiska med dessa små epoxy flugor?
För att inte tala om foamflugor, rubber legs, och nymph stretch skin.
Måste vara den enda "sporten" som inte ska utvecklas, enligt somliga.
Helst ska det vara ett splitcane (bambu) spö och silkeslina eller på sin
höjd en dubbeltaperad lina. Flugor bundna enligt de gamla mönster
som uppfanns i slutet på 1800-talet och början på 1900-talet. Fasan,
haröra och lite koppartråd.
Det ska vara som det var för de gamla legenderna Frank Sawyer eller
Frederic M Halford. Frågan är hur deras flugor skulle sett ut om de levde
idag och med dagens utbud av material.

Som nybliven flugfiskare tyckte jag detta var lite snobberi. Att det skulle
vara något för finare människor att flugfiska. Tyckte för egen del att få
fisken att hugga var det viktiga och det roliga. Men det ska inte vara för
lätt att få fisk, då blir det osportsligt. Och nu när man har kommit in lite
mer i flugfiskets värld så måste jag erkänna att jag känner mig som
en liten fuskare när jag har asken full med det ena färggranna monstret
efter det andra. Det skulle kännas bättre att ha en ask eller två proppade
med gamla klassiker såsom March Brown, Pheasent Tail, SS Nymph och
Wickhams Fancy. Jag är kluven och ska villigt erkänna att jag själv skulle
vilja ha ett Splitcane spö. Man får väl fiska vidare och se vart man landar.

Och hur många flugbindare har inte en ful-ask hemma eller som han/hon iaf
inte tar fram och visar för andra.
Själv har jag inte fiskat mycket alls med dessa Spoon flies, men har hört 
att de inte är tillåtna i vissa vatten. Men de roliga att göra iaf. 

Inte de snyggaste kanske, men som sagt roliga att göra.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0