Att vara vuxen och sjuttiotalist

och när är man vuxen då? Vad är skillnaden mellan att vara vuxen
och att inte vara vuxen? Blir man automatiskt vuxen när man
fyller 18? 20? Eller ska man ha ett visst antal vuxenpoäng innan
man får kalla sig själv vuxen? Är man vuxen när man har gått
ut skolan och börjat jobba? Visst kan jag känna mig vuxen också.
Men jag är ju typ samma snubbe som när jag var 16-17 också.
Typ alltså. Har väl fått lite andra värderingar och lärt mig ett
och annat. Massa vuxensaker som man lär sig automatiskt, såsom
ränteavdrag, amorteringar på huset osv. Men jag är ju fortfarande
jag liksom. Håll med om att det är ett konstigt begrepp.
Jag undrar om det finns många som verkligen känner sig vuxna.
Jag tror att man från barnsben ser sina föräldrar som vuxna.
Och att det är måttstocken som följer med  en hela ens liv.
De var vuxna när jag såg ljuset för första gången och
när jag fyllde 5, 10, 15 och ja, de är det fortfarande. Och jag är
ett barn, deras barn. Men jag är ju inget barn, det fattar jag ju.
Även om man många gånger önskar att man vore det.
Jag antar att det är därför man har lite svårt för att åldras också.
Man lever lite i förnekelse, ser alla andra bli gamla men inte en
själv. Själv är jag ju född på 70-talet, och har blivit en så kallad
sjuttiotalist!? Sug på den, sjuttiotalist. När man var yngre pratades det
ofta om fyrtiotalisterna och nu är man en sjuttiotalist.
Nej, jag har absolut ingen kris. Eller hur vet man att man har en
kris? Jag tror inte att jag har det i alla fall. Jag tror att det är så att
barnet man var försvinner aldrig, den bara tonas ner mer eller
mindre. Hur många minns den här gamla godingen?



Vad är det då egentligen, vuxen?
Jag googlade på vuxen och fick fram en massa sexleksaksåterförsöljare!?
Men på wikipedia står det iaf följande:

"Begreppet vuxen innebär att en person är gammal nog att klara
sig utan stöd från föräldrar eller andra vårdnadshavare.
I västerländska samhällen brukar denna ålder anses vara uppnådd
vid 18-21 års ålder, vilket också brukar kallas myndighetsålder.
I vissa kulturer går gränsen vid yngre år, och är i vissa fall
synonym med termen könsmogen."

Okej, jag är väl vuxen då...






Kommentarer
Postat av: Jenny Bergkvist

Farbrorn som inte ville vara stor, en av mina favoriter och det är väl så man känner sig ibland, vuxenn som vill vara liten. :o)

2011-01-24 @ 16:06:20
Postat av: Sussie

Enligt det där är ju jag till och med vuxen... Men jag är nog annars "Tanten som inte vill vara stor" och krisar väl kanske för jämnan. Men jag lider ju inte av det, det är nog mer andra som gör - och det skiter jag i :o)

Kram pårej

2011-01-24 @ 16:08:11
Postat av: mamsen

Vuxen???..jag som är gammal tant och borde gå i dräkt och hatt, men neheéj du...jag vägrar vara vuxen, på det sättet iaf. men vad gäller ansvar för jobb och ekonomi så känner jag mej ganska vuxen, ibland.....jag tror att det är bra att vara vuxen med lite inblandning av barnslighet......Svammel,svammel.....Ragnar har iaf. namnsdag när jag fyller år...kram

2011-01-24 @ 19:40:53

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0