Helgen lider mot sitt slut

De senaste tre helgerna har jag vaknat med en rejäl huvudvärk.
Vet inte om det är Hortons huvudvärk jag har men mycket tyder
på det. Sambon läste att orsaken till Hortons är okänd men att
forskare har upptäckt en störning i Hypothalamus hos
Hortonpatienter. En cellförändring djupt inne i mellanhjärnan.


Hypothalmus (bild tagen från http://www.nlm.nih.gov)


Patienter som lider av hortons har, när attacken slår till, kraftigt ökad
aktivitet i hypothalamus, det område där den biologiska klockan sitter
som reglerar kroppens inre rytmer av sömn och vakenhet. Genom att
manipulera dygnsrytmen har försökspersonerna sluppit attacker.

Mina "anfall" har alltid börjat strax innan kl.8 på morgonen, och kl.08.10
har den varit som värst. Jag har klarat mig ifrån huvudvärken på var-
dagarna när jag jobbat, då jag vanligtvis går upp kl.06.00. Så idag
ställde jag klockan på 07.00 och tadaaa... jag hade ingen värk idag.
Men däremot har jag varit väldigt trött.

Har i alla fall "bundit" några spoonflies eller epoxyflugor idag. Jag är
faktiskt ganska nöjd med dem.


Dessa spoonflies kan ni buda på här om ni vill...

Ja, jag la ut dessa på Tradera, bara för att se liksom. Om någon vill ha
mina alster. Det är faktiskt riktigt roligt att skapa.






Kommentarer
Postat av: mamsen

skumt med din huvudvärk.......vill ju såklart att du ska må bra, och kunna unna dej sovmorgon när du är ledig,men visst kan det vara skönt att komma upp på morgonen, dagen blir ju så mycket längre då.......Fina spoon....vad det nu hette du gjort, stolt över mina barn som är duktiga att skapa, var och en på olika sätt.....kram

2011-02-20 @ 20:53:20

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0