Även en ful fluga är bunden av kärlek

Jag har inte själv bundit flugor speciellt länge, men jag tycker att
det är väldigt roligt och avkopplande. Det roliga är att varianter
utav flugor är i princip oändligt. Med dagens alla flugbindnings-
material och att det hela tiden kommer nytt material. Det är
egentligen bara fantasin som sätter gränser. Sedan är det ju aldrig
någon nappgaranti på allt man binder.
Det blir många fula flugor när fantasin sätter igång.
Någon gång så ska jag visa upp min fulflugask här på bloggen, den
man inte stoltserar med. Den man har gömt längst in i byrålådan, man
har den inte med sig liksom. Utifall någon skulle se den. Men jag tror att
alla flugbindare har en fulflugask.

Det är ganska roligt när man tänker på det. Som flugbindare strävar
man efter att flugan ska imitera något som finns på riktigt. En fluga,
myra, geting, nattslända osv. Minsta lilla fel man gör så blir man missnöjd.
Men alla vet att fisken ser inte de små, små felen. Men man är ändå
missnöjd.

Hittade en mycket enkel fluga att binda, om man bortser från storleken.



För att er som inte vet vad en storlek 20 på en krok innebär så tog
jag ett kort för att visa lite bättre.


Storlek från vänster: 10, 12, 14, 16, 18, 20

Och till alla er som tror att ni nu förstår, ta en krona i handen och jämför
med bilden. Ni som nu tror att ni förstår, så kan jag tala om för er att
storlek 20 är mindre i verkligheten... När man ska börja linda ett mönster
på den. Själv tycker jag storlek 16 är alldeles lagom litet för att man ska
börja svära. Men övning ger färdighet, sägs det.
Storlek 10-12 är roliga att binda.
Ska tillägga att det finns krokar i storlek 28 också, kanske ännu mindre.
Dock ej i mina ägor.
Sensmoral: Storleken har betydelse!




Kommentarer
Postat av: Jenny Bergkvist

vilket pill!!! och genast blev jag väldigt nyfiken på nummer 28 och vad fångar man med en sån?

2011-02-01 @ 22:49:09
URL: http://gummitett.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0