Värna om miljön och nyttja dagens teknik

I senaste numret av "Fiske feber" finns det en artikel skriven av
Jan Ohlsson som jag tycker är mycket intressant. Den handlar
om att köpa fiskekort via internet eller via sms och mobil.
Han skriver om ett scenario där han anländer vid en tjärn kl. 06.00 på
morgonen och att han har hört att det ska finnas en kortautomat vid
tjärnen, vilket visar sig inte vara sant.  Han har smitit ifrån en konferens
och gått upp extra tidigt för att hinna pimpla lite innan jobbet. För att köpa
fiskekort måste han åka till närmaste statoil eller Ica butik för att inhandla
ett kort. Väl framme vid Statoil möts han av en stor skylt där det står att
de öppnar kl. 09.00. Artikeln är ganska lång men ni förstår säkert
problemet nu. Så tänk er att kunna köpa ett fiskekort via mobilen i
det läget. En annan sak som han skriver om i artikeln förutom de rent
praktiska fördelarna är ju miljön. Tänk er alla extra kilometrar vi åker
för att köpa ett fiskekort. Det blir en hel del minskad koldioxidutsläpp. 
Inte på en gubbe och bil, men på alla som fiskar så blir det en hel
del. Vilket är mycket bra för våran miljö. Tryck på loggan här nedan
och läs mer.



iFiske.se är baserat i Östergötland och bildades 2008. Företaget
bakom  heter Jighead HB och vi hette från början SMSFiske.


Själv så tycker jag att idén är helt suverän. Ta till exempel i somras
då jag och min kära sambo tog oss en liten bilsemester och åkte norrut.
Vi hade inget bestämt mål, utan vi bara satte oss i bilen och körde.
Längs vägen såg vi väldigt många fina fiskevatten som vi gärna
hade stannat till vid och fiskat, men då måste man ju först hitta ett
ställe där de säljer fiskekort. Visst, det går det också men det hade
ju varit bra mycket lättare om man kunde köpa kort via mobilen.
Detta är ju ganska nytt och än så länge är det inte så många vattenägare
och fiskeklubbar som utnyttjar detta. Men jag hoppas att det snart fungerar
i alla vatten. Jag kan inte se några nackdelar alls.
Det är 2011 nu och det är väl hög tid att börja utnyttja dagens teknik.
Sedan tycker jag självklart att det ska finnas fiskecenter och sådant kvar 
för att prata och rådgöra med dem, köpa karta och så vidare.
Det ena utesluter inte det andra.







 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0