Bitch Creek Variant

Slänger mig direkt in i flugbindning och tänkte visa hur jag binder
en Bitch Creek. En ganska enkel variant som är rolig att binda och
man kan leka med olika färgkombinationer. Vet inte vilken fisken
föredrar och när på året, men vet att det ska vara en bra fluga.


Detta är materialet som behövs.


Börjar med att binda in bindtråden på en något längre krok,
i det här fallet en North 5200 i storlek 12.
Går bra med annan krok också.


Sedan binder jag in gummibenen som bilden visar (2 lika långa
parallellt ovanpå kroken). Jag börjar framme vid kroköglan och går
sedan bakåt.


Därefter lindar jag på lite blytråd för att få den att sjunka fortare.


Fixerar blyet ordentligt med bindtråd (vissa använder superlim).


Binder in två färger Chenille från blyet och bak till där de bakre
gummibenen börjar. Gör en whip-finish och klipper av bindtråden.


Sedan kommer det svåra, det svåra att förklara men inte att göra.
Det kallas "Overhand Weave". Man gör en knut med Chenillen som
bilden visar. I detta fall tar jag sedan den rosa (hot pink) chenillen
och för den under kroköglan och den svart ligger kvar på ovansidan.
Visar en bättre tecknad bild och förklaring här nedan.


Overhand Weave, där det svarta på bilden ska föreställa kroken sedd
rakt framifrån när den sitter i bindstädet.


När man gjort "Overhand Weave" 4-5 ggr så binder man in bindtråden
igen, låser den rosa Chenillen och klipper bort resterande rosa Chenille.


Binder in ett svart tupphackel och lindar fram bindtråden till kroköglan.


Binder fram den svarta Chenillen till kroköglan, låser Chenille och
klipper bort resten av den svarta Chenillen.


Till sist lindar jag på hacklet fram till kroköglan, låser och avslutar
med ett par whip-finish knutar. Förseglar med lite lack.


En orange variant.


... och en vit.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0