Entomologi

Nu tror jag att jag har lärt mig det ordet. Entomologi, alltså
läran om insekter. Jag har väl inte riktigt nått fram till det
stadiet i min flugfiskekarriär, men jag tror nog att jag är
väldigt nära. Satt alldeles nyss och letade efter någon bra bok
om just entomologi.
För snart ett år sedan så satt jag och mailade med Lars-Åke Olsson,
han som skrivit bla. Flugfiskets mästare, Gimåflugan mm, samt
flera dvd'n om flugfiske. Bla. den här: Torrflugefiske i strömmande
vatten.


Lars-Åke Olsson



Frank Sawyer, från boken: Flugfiskets mästare, av Lars-Åke Olsson


Jag hade en väldig massa frågor och han svarade på allt jag
undrade. Tack Lars-Åke!
Ett litet urklipp av det han skrev till mig:

"Flugfisket börjar som en hobby, ett "tidsfördriv", därefter blir
det ett starkt intresse och nästa fas blir A Way of Living - en Livsfilosofi.
Vänta tills du blir intresserad av insekter (entomology) och börjar binda
flugor som skall representera dagsländans, nattsländans och bäcksländans
alla utvecklingsfaser då tar du ett snabbt och långt steg framåt i ditt flugfiskeliv."

A way of living... det hade man ju inte räknat med när man började.
Jaja, någon som har tips på bra böcker om entomologi, skriv gärna
en kommentar. Alla tips är välkomna. Jag förstår verkligen hur sjukt
det kan verka för alla er som inte flugfiskar. Mmm, svårt att förklara
för en som inte förstår. Men det har med kemi i hjärnan att göra.
Jag är själv ingen hjärnforskare, men förstår att det händer något där
innanför pannbenet när man upplever något riktigt nice. Man kan ju bli
beroende av en massa olika saker. Tex träning, droger av alla de slag,
socker och varför inte, flugfiske.

Ett utdrag från Wikipedia:
"Dopamin är en av de viktigaste signalsubstanserna i centrala
nervsystemet där den förekommer i en rad viktiga system som bland
annat reglerar muskelrörelser, vakenhet, glädje, entusiasm, och kreativitet.
Dopamin förekommer även i mesolimbiska systemet där det har en roll i det
kroppsegna belöningssystemet. Detta belöningssystem är mål för en rad
välkända droger (till exempel kokain och amfetamin) som ökar halten av
dopamin genom att minska dess nedbrytning. Dopamin minskar även
utsöndringen av prolaktin från hypofysen."

 
Sensmoralen i detta inlägg: Bättre att studera insekter än att bruka narkotika!




Kommentarer
Postat av: Liam

Ska hålla span på din blogg om du får några sjyssta boktips i ämnet. Antar att man kan åka snålskjuts i bloggen. du får helt enkelt leta och gräva fram godbitarna till exempelvis mig. :) bra deal.

2011-01-23 @ 13:31:52
Postat av: mamsen

så kloka ord, ler när jag läser din blogg.......kram

2011-01-23 @ 14:50:57

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0