Fredag och Tenkara

Nu har jag hitta något nytt spännande. Eller faktiskt inte alls nytt
utan snarare något hyfsat gammalt. Ca 200 år gammalt.
Men helt nytt för mig, nämligen Tenkara. Det är en gammal
japansk flugfisketeknik för små bäckar och vattendrag. Vid
en första anblick tyckte det såg lite dumt och fånigt ut, som ett
vanligt teleskopmetspö med en fluga på i änden. Men nu har jag
tittat lite mer på tekniken och blivit fascinerad. Kan nog vara riktigt
roligt vid små vattendrag. Tål att tittas närmre på.



Har dock inte hittat någon svensk återförsäljare, men det kanske
finns. Har inte letat så mycket då jag upptäckte det hela igår.
Borta i staterna finns det: http://www.tenkarausa.com/, om någon
skulle vilja beställa. Jag ska läsa på lite mer om Tenkara och kommer
inte att beställa något just nu. För även om det är relativt enkel
utrustning och att man inte använder någon rulle så är det ändå inte
helt gratis. Det kostar pengar, du vet.

 




Kommentarer
Postat av: Jenny Bergkvist

De kan lite skit de där japanerna. Om jag skulle börja med lite mer avanserad fiske så verkar ju det där vara nåt för mig som annars alltid lyckas trassla in linor i allt och alla. :o)

2011-01-28 @ 16:56:46
Postat av: Anonym

häftig blogg :)

2011-01-28 @ 21:43:13
URL: http://amandanylanderr.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0